Nytt besøk til krigssonen i Øst-Ukraina

Stiftelsen Gi En Hjelpende Hånd - som drives av Arthur Enders - har som formål å hjelpe fattige familier og barn i Østeuropa og å organisere sommerleirer for foreldreløse barn.

Arthur drar i dag til Ukraina for å yte en ny innsats i dette hjelpearbeidet. Vi har stilt ham noen spørsmål før han drar:

Hvorfor reiser du til Ukraina nå?

Vinteren er verste tiden i året, masse snø og minusgrader. Da fryser folk og sulter enda mer enn om sommeren og høsten da de kan dyrke grønnsaker og få frukt fra trær. Jeg reiser akkurat på grunn av dette, fordi nå trenger de mest hjelp.

En annen grunn er at det ikke er så lenge siden de feiret russisk jul, 7. desember. Mange barn har ikke fått gaver og den kjærlighet de burde få, så vi vil gi dem noe, slik at de husker julen bedre enn krigen.

Så er det også slik at mange menigheter begynner å planlegge sommerleir for fattige barn allerede nå og kjøpe inn det de trenger, fordi det er vesentlig lavere priser på vinteren enn i sesongen.

Hvor i landet skal du og hvem skal du besøke?

Jeg skal lande i en by som heter Zaporozye. En av mine brødre fra Tyskland blir med denne gangen og der treffer vi mine baptist-venner som er volontører og som ofte besøker krigssonen.

Vi skal handle inn mat, medikamenter og godteri for barn. Så kjører vi nesten fem timer med bil til selve krigssonen. Vi må kjøre gjennom flere poster med soldater som slipper oss inn i sonen og de følger med oss, slik at de er tilstede hvis det skjer noe. Vi skal besøke flere bygder som ligger mellom de ukrainske og den andre siden. Så skal vi også til andre byer og menigheter, der skal vi på besøk til familier, snakke om sommerleir og tale i gudstjenester.

Hva håper du å få til denne gangen?

Denne gangen håper jeg at vi når hjerter til folk som lengter etter Gud. De sier selv at de ser forskjell på kristne og andre som besøker dem. Jeg hørte mange ganger at ikke-kristne mennesker takker Gud for oss og det vi gjør. Formålet med hele dette arbeidet er å evangelisere og nå mennesker, fortelle dem om Gud som elsker dem.

Hvordan er forholdene der nå? Er det farlig for deg og de du skal reise sammen med?

Det er fortsatt farlig der. Du kan høre skudd og eksplosjoner rundt omkring når du er der. Når vi kjører i buffersonen må vi kjøre over 80 km/t, ellers risikerer vi å bli skutt. Du kan ikke gå ut av bilen og gå på marken eller i skogen for der kan du tråkke på miner som eksploderer. Når du er der må du følge reglene, derfor har vi alltid soldater med oss.

Hvordan kan vi holde oss oppdatert på det du opplever?

Jeg skal hele tiden oppdatere Facebook siden for GEHH. Skal legge ut bilder og tekster med det vi har gjort og hvordan dagen går, slik at alle som er interessert i dette arbeidet og ber for oss blir oppdatert og takker Gud.

Har du en hilsen til nettsidens lesere før du drar?

Jeg vil først og fremst takke Gud,for at jeg får lov å være med i dette arbeidet, jeg er veldig glad for at kan gjøre noe for de menneskene som bor der.Jeg er veldig takknemlig for at Gud viser meg forskjell på livet her og der og endrer prioriteringer i livet mitt. Ikke at jeg jobber der, men Gud jobber med mitt hjerte.

I dag fikk jeg dette bibelordet på mobilen min: "For hele loven er oppfylt i ett bud, i dette: Du skal elske din neste som deg selv!", Paulus brev til galaterne, 5:14.

Så vil jeg takke alle dere som ber og støtter dette arbeidet, uten Gud og deres bønner er dette arbeidet umulig. Så vil jeg be dere alle om fortsatt å være i bønn for arbeidet, la Guds vilje skje på jorden og i himmelen. La Gud lede oss og så snakkes vi snart igjen.

Klem Arthur Enders :)