Kvinner som påvirker hverandre gjennom positive relasjoner

Lørdag formiddag samlet 65 damer fra mange land og kulturer seg til lunsj i baptistkirken. Kirkesalen var dekket til fest og utsmykket med stasjoner rundt omkring for å illustrere viktige ord fra og om Jesus:

- Bordet pyntet med «Lys og salt»

- Lys på globen, «Jeg er Verdens Lys»

- Kors med steiner foran, «Kom til meg du som

bærer tunge byrder»

- Krydderskåler «Smak og kjenn at Herren er

god!»

- Krukke med vann «Jeg vil gi deg det levende

vannet»

- Pidestall med krone - «Du er Kristi

brud/Kongsdatter»

- Nattverdbordet er dekket – for deg!

Kvinnegruppen Ladies sto for arrangementet, og vi spør møteleder Britt helen Opstad hva som er hensikten med samlingen. "Vi ønsker å bygge fellesskap på tvers av generasjoner og kulturer", sier Britt Helen. Ut fra deltakelsen og den ivrige praten rundt bordene ser de ut til å lykkes de med det!

"Vi tror også at damer har en kjærlighet til det vakre, derfor la vi mye omtanke ned i dekorasjonene." sier Britt Helen som til åpning minnet om da Jesus møtte den samaritanske kvinnen ved brønnen og ba om å få litt vann å drikke, Joh. 4, vers 7. "Jesus ønsker at vi byr ham livene våre. Han var ikke først og fremst tørst, men han var interessert i denne kvinnens liv, til tross for hennes omstendigheter."

At det var stort spenn også i alder ble klart da Victoria på 9 år kom frem og leste salme 23 utenat, og hun fikk fortjent applaus!

Etter nydelige lovsanger, talte Aud Rose Nesse om kvinner og deres påvirkning på hverandre, deres rolle som forbedere.

Hun tok også frem andre kvinnelige rollemodeller fra bibelen. Den fremste er vår stammor Eva, som var skapt til å bringe frem liv. Men fordi hun trodde løgnen, endte fremtidige generasjoner opp i sammenligning, krig og ufred frem til denne dag. Men etter et møte med Jesus, trenger vi ikke lenger gå med krummet rygg og se ned, - det skaper bare bitterhet til slutt. Vi kan rette ryggen og fremstå som det vi er; Kristi brud. Vi er kalt til relasjoner, til å gi hverandre positive tilbakemeldinger. Dette ble eksemplifisert ved at forsamlingen ble utfordret til å skrive ned tilbakemeldinger til arrangøren. De vil bli lest på neste samling i kvinnegruppen.

Så ble det mat! En enkel lunsj som smakte deilig. Og praten gikk lett. Pausen ble benyttet til å besøke de ulike stasjonen og til å samtale med hverandre. De fremmøtte var gamle kjente, nye kjente, venner og søstre, noen fra andre sammenhenger, noen tidligere medlemmer av menigheten.

Det ble solgt håndlagde kort og holdt loddtrekning til inntekt for misjonen.

Tre damer med ulik nasjonalitet ble intervjuet om hvordan de har det i Bergen.

Avslutningen toppet alt! Det ble invitert til nattverd ved et nydelig pyntet bord med rik symbolikk, druer og hjerter. Samtidig som Arvid Pettersens rørende sang, «Det er ferdig» flommet over høyttaleranlegget. Alle fikk med seg en lapp med ordet fra Jesaja 53, 5: «Men han ble såret for våre overtredelser, han ble knust for våre synder. Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred, og ved han sår har vi fått legedom. »

Siste innlegg
Arkiv