Livets del II

Bønneseminaret lørdag med Bjørn Olav Hansen i Bergen baptistkirke fengslet tilhørerne i tre timer, bare avbrutt av en enkel, men god og hyggelig lunsj. Og Hansen traff oss virkelig hjemme: Vi som hadde møtt frem var for det meste folk i sin beste alder (50+) og det sentrale temaet var: Kristenlivet i tiden etter fylte 50!

Etterhvert som vi blir eldre beveger vi oss fra

skråsikkerheten i livets første del til undringen i tiden

etter fylte femti. For alt kan nemlig ikke forklares, understreket Hansen - en erkjennelse vi får etterhvert som vi blir eldre. Paulus skriver i sitt første brev til korinterne, kap. 13, v.12: "For nå ser vi i et speil, i en gåte, men da skal vi se ansikt til ansikt. Nå kjenner jeg stykkevis, men da skal jeg kjenne fullt ut slik som jeg også fullt ut er kjent. "

Samtidig bearbeider Gud oss - kanskje uten at vi er klar over det - ettersom tiden går. "Gud gjør mer bak ryggen din enn foran øynene dine" hevdet Hansen. Gud er tålmodig med oss, og godt er det for ellers ville vi kanskje fort blitt ubrukelige. Hansen underbygget det med å lese fra Luk. 13, 6-9 om fikentreet som bonden ville hugge ned etter tre år uten frukt, men som vingårdsmannen ba om tålmodighet for ett år til, slik at han kunne spa om og gjødsle jorden for å se om det ikke da kunne bære frukt.

Språk for en voksen tro. Etter pausen utdypet Hansen behovet som modne kristne har for å gi uttrykk for den troen vi opplever i livets andre del. Da har vi erfart så mye at en sunn tvil dukker opp. Det skal ikke gi oss dårlig samvittighet for "hvis vi ikke blir tvilere, blir vi aldri troende" spissformulerte han! La tvilen du opplever - når Gud ikke svarer din bønn umiddelbart og på den måten du ønsker - hjelpe deg til å utvide ditt perspektiv på Ham som vi ikke fullt ut kan forstå.

Når du frykter at barna dine er i ferd med å forlate menigheten og troen, så ikke mas på dem. Ha tillit til at Gud bearbeidere også dem slik at de i tidens fylde kan finne tilbake. Det er vår sårbarhet som åpner for andre mennesker - ikke våre krav og vår skråsikkerhet, understreket Hansen.

Langdistanseløp. Livet er en modningsprosess! Det er å legge fra seg det som er bak og strekke seg etter det som er foran slik Paulus sier i Fil. 3, 13. Tørketider er helt normal - ikke bli fortvilet, for plantene utvikler seg også når det er vinter eller tørke.

God stemning. Mange uttrykte stor glede og takknemlighet etter seminaret med Hansen. Her var det mye å lære. Dette kjenner vi oss igjen i, det var godt å få satt ord på noe av det vi kjenner som godt voksne. Hvis det blir en ny anledning vil vi gjerne være med en annen gang!!